Kempen Simpan Emas

Tuesday 21 April 2015

Wang Kertas hanyalah Kupon???


Bismillahirrahmanirrahim


Selamat pagi sahabat mayaku semua..saya suka bercerita tentang emas kerana saya yakin ramai yang belum tahu tentang hakikat sebenar emas..kerana kebanyakan orang hanya tahu emas ialah barang perhiasan sahaja seperti rantai leher,rantai tangan,subang,gelang dan seumpanya..Tapi masih ramai lagi yang belom tahu tentang hakikat emas yang sebenar-benarnya...betol tak?


Jom..ikuti sesi perkongsian tentang HAKIKAT NILAI DUIT PADA EMAS


Duit kertas nilainya pada emas, bukan emas nilainya pada duit kertas. Dulu, duit kertas yang nak dicetak akan disandarkan kepada emas. Berapa banyak emas yang ada menentukan berapa banyak duit kertas yang boleh dicetak.

Hakikatnya, DUIT SEBENAR adalah EMAS. Duit kertas yang kita pakai pada hari ni adalah KUPON mewakili emas. Dan duit kertas yang kita gunakan hari ni sentiasa dimanipulasi nilainya yang menyebabkan:


✔ Inflasi - kuasa beli susut setiap tahun
✔ Tukaran matawang asing yang tidak adil
✔ Risiko duit tak bernilai langsung bila negara tak setabil

Tapi lepas dah berpuluh tahun duit kertas dipisahkan dengan emas, generasi kita rata-ratanya tak tahu tentang emas sebagai sandaran nilai. Walaupun menyimpan emas, kita masih terikat dengan "RINGGIT" menyebabkan wujudkan 2 golongan penyimpan emas, iaitu:

Golongan 1 : Pelabur (Matlamat Duit)
✔ Seronok bila harga naik
✔ Kecewa bila harga turun

Golongan 2 : Penyimpan (Matlamat Emas)
✔ Tak seronok harga naik
✔ Seronok harga turun

Antara 2 golongan ni, saya dalam golongan ke-2. Saya melihat emas pada kuasanya yang sebenar iaitu sebagai penyimpan nilai paling ampuh dalam sejarah manusia. Bukan sekadar "buy low, sell high".
Saya selalu mendapat soalan daripada pelanggan dan prospek saya:

Bila harga emas turun?nak beli ni
Bila harga emas naik?nak jual ni


So saya tunjukkan mereka senarai harga emas sejak dari tahun 1999 sehingga 2014
(DLM RM/EMAS 999.9/se g)
Jun1999:RM28.10
Jun2005:RM44.00
Jun2007:RM71.00
Jun2009:RM104.00
Jun2010:RM130.00
Sep2011:RM203.00
Sep2012:RM180.54
Sep2013:RM145.94
1Jan2014:RM129.90
2Feb2014:RM132.00
3Mac2014:RM143.00

*ini ada pengiraan berdasarkan harga pasaran emas dunia.
Kerana 999.9 adalah ibu/bahan mentah asal.


Emas 999.9...adalah dikira dlm oz@gram....bukan nilai RM.
Saya percaya jika kita semakin memahamI ilmu dan perniagaan emas ini...kita semakin yakin kenapa Allah tetapkan zakat emas !! Kerana ianya bernilai sampai kiamat vs matawang kertas USD vs negara2 dunia.
Kita tak mampu ubah masyarakat dalam masa singkat..Tapi ketahuilah,negara China,India, dan Israel....semuanya dah menggalakkan rakyat mereka beli dan simpan emas...Israel pun dah keluarkan DINAR EMAS nya sendiri dah...kerana apa?kerana mereka kaji tentang jaminan Rasulullah :
"Abu Bakar ibn Abi Maryam melaporkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Akan tiba satu zaman di mana tiada apa yang tinggal & boleh digunakan oleh umat manusia, maka simpanlah Dinar & Dirham." (musnad imam ahmad ibn hanbal).
Suka saya tafsirkan hadis di atas (pada fahaman saya lah), "Akan tiba satu zaman" membawa erti zaman dari masa depan, yang kita tak tahu bila tarikhnya yang tepat. Apa yang akan terjadi pada zaman itu nanti? maka disambung Rasulullah, "tiada apa yg tinggal boleh digunakan oleh umat manusia" maksud di sini, tiada apa yg bernilai boleh digunakan oleh manusia pada ketika itu. Justeru, apa kah tindakan yang patut kita ambil? Tindakan yang perlu dibuat dari sekarang? disambung lagi, "maka simpanlah dinar & dirham". 


                                  
                         



Wallahu A'alam..semoga perkongsian ini memberi pencerahan kepada kita semua peranan emas kepada ekonomi kita..

Sekiranya berminat ingin mendapatkan Perundingan Emas percuma..boleh lah hubungi saya di

WhatsApp/Telegram 0178545086
FB:HaniqHani Salihah 

No comments:

Post a Comment